• Hem
  • Om mig
  • Mer tips
  • Verktyg
  • Kontakta mig

Är det verkligen viktigt att synas på Google?

February 15, 2017 By davidh83 Leave a Comment

9
SHARES
FacebookTwitterSubscribe

Ibland får jag frågan om det är viktigt att synas på Google. Jag brukar alltid svara med en motfråga. Vem är eran målgrupp och använder de Google för att hitta era tjänster eller produkter?

Oftast är svaret ja, men det finns vissa företag som inte behöver synas längst upp i Google. Ett exempel kan vara de företag som jobbar mot kommun och landsting där ramavtal används. De företag som vill hamna först på Google är ofta osäkra om de ska fokusera på betald annonsering genom Adwords eller SEO. Enligt mig så utesluter det ena inte det andra.

Låt mig förklara.

 

Googles sökresultat är uppdelat i 3 huvudkomponenter.

  • Betalda sökresultatet
  • Organiska sökresultatet
  • Google My Business

 

Betalda sökresultatet

Med betalda sökresultatet så menar jag Adwords. Adwords är Googles plattform för annonsering i sökmotorn. Du betalar för varje klick din annons får och kan bestämma vilken budget du vill använda. Annonser  i Google får ungefär 20% -30% av all trafik på förstasidan.

Annonser visas högst upp i Google oftast i form av 4 sponsrade länkar. Två till fyra annonser brukar också visas under det organiska sökresultatet.

sponsrade länkar i Google

 

Läs hur vi lyckas öka intäkterna genom att optimera Adwords konton.

 

Organiska sökresultatet

Det organiska sökresultatet är oftast beläget under Adwords annonserna i Google. De organiska länkarna brukar få mellan 40%-60% av trafiken på första sidan i sökmotorerna. I vissa fall där Google My Business visas kan klicksen på det organiska länkarna minska ganska mycket.

Google visar oftast 10 länkar på varje sida för det organiska resultatet. Ju högre upp man rankas desto mer trafik kommer man att få till sin webbplats. Flera studier har gjorts som bekräftar detta bland annat av Advanced Web Ranking.

Så här ser klicka igenom frekvensen ut från deras studie.

 

klicka igenom frekvensen - organiska sökresultatet

De webbplatser rankas först i det organiska sökresultatet har en genomsnittlig CTR (klicka-igenom-frekvens) på ca 30%. Med andra ord, som etta får man ungefär 30% av trafiken. Om man ligger tvåa får man ca. 15%, trea  10% och fyra 6%. De hemsidor som ligger i top 5 får sammanlagt ca. 65% av all trafik. Det är därför viktigt att försöka placera sin sajt i de första 5 positionerna för att maximera trafikvolymen till sin webbplats.

 

SEO eller Adwords

Många företagare undrar om man ska spendera pengar på annonser eller fokusera på SEO och komma högt i den naturliga listan. Studier har gjorts på detta och som visar att det är bäst att synas på så många ställen som möjligt i sökresultatet för att maximera antalet besök. En liten procent av de som klickat på dina annonser hade hittat din webbplats ändå. Läs mer här.

 

Summering

För de flest företag är det viktigt att synas högt på Google om man vill hitta fler kunder. Ju högre upp i sökresultatet man finns desto mer besökare får man till sin hemsida. Om man väljer att fokusera på både Adwords och SEO så får man mer trafik än om man bara väljer en av dessa taktiker.

 

 

 

 

Filed Under: Annat

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *



David Hällström

davidhallstrom

davidhallstrom

Digital marknadsförare som hjälper företag att få in fler kunder både i Sverige och på andra europeiska marknader.

Personal Links

  • Getfound
  • David Hällström
  • Företagande.se
  • LinkedIn Profil
  • Facebook
  • Twitter

Verified Services

View Full Profile →

Mest läst idag

  • Vad kostar det att synas på Google? 5.6k views
  • B2B marknadsföring inför 2020 3.2k views
  • 3 enkla Adwords knep som genererade 52% fler leads 2.8k views
  • Vad är en rimlig konverteringsgrad för en hemsida? 2.8k views
  • För lite besökare till din sajt är inte ett problem! 1.3k views
  • Folk köper inte vad andra vill SÄLJA, de köper vad andra vill KÖPA 1.1k views
  • Det absolut vanligaste misstaget många marknadsförare gör 1.1k views
  • Checklista – Top 3 Placering med Google My Business 1.1k views

Kategorier

  • Advanced training
  • Annat
  • Annonsering
  • B2B
  • Content Marketing
  • Digital strategi
  • e-handel
  • Effektiv marknadsföring
  • Facebook
  • GDPR
  • Google Ads
  • Kundvärde Optimering
  • Marketing hacks
  • Säljtunnel
  • Sökmotoroptimering
  • Uncategorized
  • Webbanalytics
AdWords Konsult
SEO Konsult

Copyright © 2021 davidhallstrom.se // Sekretesspolicy