Enligt flera undersökningar som gjorts ligger Adwords i top när det gäller avkastning på marknadsinvesteringar. Varför fungerar annonsering i sökmotorer så bra?
Om vi jämför med traditionell marknadsföring och annonsering i Google så finns det en sak som skiljer dem åt – annonser i tidningar, TV och Radio stör oss när vi är upptagna med någonting annat. Ingen köper Aftonbladet för att titta på annonser, utan för att läsa nyheter. Det är därför vi ogillar reklam på TV och Radio – de stör oss medans vi tittar eller lyssnar på någonting annat. Reklam i dessa medier är också dåligt riktade och ofta orelevanta för mottagaren.
Annonser i sökmotorer däremot visas bara till personer som redan visat ett intresse i företagets produkt eller tjänst. När någon söker på “svarta sneakers” så kan vi med stor sannolikhet anta att denna person är intresserad av att köpa svarta sneakers. Denna typ av annonsering är mer effektiv, relevant och billigare än traditionell marknadsföring.
Det är viktigt att man som annonsör använder sin annonsbudget på kampanjer som ger högst ROI. Det finns en mängd kända metoder man kan använda sig utav för att optimera sina Adwords kampanjer. I detta inlägg kommer jag visa dig tre mindre kända strategier som vi på Getfound använder oss utav dagligen och som gett riktigt bra resultat för en mängd kunder.
En av våra kunder i fastighetsbranschen fick 52% fler leads efter att vi gjorde dessa tre ändringar i Adwords. Noterbart är att varje ny kund är värd mellan 15.000 kr – 70.000 kr.
1. Google Search Partners
Search Partners är ett nätverk av webbplatser (icke ägt av Google) som samarbetar med Google för att visa annonser. När du skapar en kampanj i Adwords så ingår “sökpartners” i söknätverket som standard. Problemet är att ibland så fungerar Google Sökpartners ganska dåligt i alla fall för vissa kampanjer och annonsgrupper. Det är därför viktigt att göra en analys och pausa de annonser som inte ger tillräckligt med konverteringar.
Så här gör du:
Logga in på ditt Adwords konto och klicka på “alla kampanjer”. Gå sedan till “segment” och välj “nätverk”. Här kan du se hur bra eller dåligt Google Sökpartners fungerar för varje kampanj.
2. Trafik från mobila användare
Ett annat effektivt sätt att optimera dina Adwords kampanjer är genom att ange mobilbudjusteringar för annonsgrupper eller kampanjer. Detta betyder med andra ord att du som annonsör kan välja att spendera mer eller mindre budget på trafik som använder mobila enheter.
Innan du anger mobilbudjusteringar måste du först se om mobila användare konverterar bättre eller sämre än besökare som använder desktop.
Så här gör du:
Logga in på ditt Adwords konto och klicka på “alla kampanjer”. Gå sedan till “segment” och välj “enheter”. Nu kan du se hur bra mobiltrafiken konverterar i jämförelse med tablets och desktops.
Klicka på en kampanj och gå sedan till “inställningar” och sedan “enheter”. På denna sidan kan du sedan ange mobilbudjusteringar.
Öka budet genom att lägga till +1-100% och minska budet genom att lägga till -1-100%.
Kom ihåg – minskad budget på saker som inte fungerar betyder mer budget till saker som fungerar.
3. Anpassad schemaläggning för annonser
Med anpassad schemaläggning för annonser så kan du ange särskilda tider och/eller veckodagar då dina annonser ska visas. Du kan också ange budjusteringar för att höja eller sänka buden särskilda dagar eller tider. Om du ser att kostnaden per lead på Söndagar är dubbelt så hög som på Fredagar så kan du välja att antingen stänga av annonseringen eller minska buden på Söndagar.
Så här gör du:
Logga in på ditt Adwords konto och klicka på en kampanj. Gå sedan till “dimensioner” och välj “visa: veckodag”.
Här kan du snabbt se vad den genomsnittliga kostnaden per konvertering är var varje veckodag. För att ändra vilka dagar dina annonser visas på går du till “inställningar” och sedan “annonsschema”. När du har skapat ditt annonsschema kan du också ändra buden för de olika veckodagarna.
Vilka andra effektiva metoder för optimering av Adwords kampanjer vet du om? Kommentera gärna nedan.
Leave a Reply