Ibland får jag frågan om det är viktigt att synas på Google. Jag brukar alltid svara med en motfråga. Vem är eran målgrupp och använder de Google för att hitta era tjänster eller produkter?
Oftast är svaret ja, men det finns vissa företag som inte behöver synas längst upp i Google. Ett exempel kan vara de företag som jobbar mot kommun och landsting där ramavtal används. De företag som vill hamna först på Google är ofta osäkra om de ska fokusera på betald annonsering genom Adwords eller SEO. Enligt mig så utesluter det ena inte det andra.
Låt mig förklara.
Googles sökresultat är uppdelat i 3 huvudkomponenter.
- Betalda sökresultatet
- Organiska sökresultatet
- Google My Business
Betalda sökresultatet
Med betalda sökresultatet så menar jag Adwords. Adwords är Googles plattform för annonsering i sökmotorn. Du betalar för varje klick din annons får och kan bestämma vilken budget du vill använda. Annonser i Google får ungefär 20% -30% av all trafik på förstasidan.
Annonser visas högst upp i Google oftast i form av 4 sponsrade länkar. Två till fyra annonser brukar också visas under det organiska sökresultatet.
Läs hur vi lyckas öka intäkterna genom att optimera Adwords konton.
Organiska sökresultatet
Det organiska sökresultatet är oftast beläget under Adwords annonserna i Google. De organiska länkarna brukar få mellan 40%-60% av trafiken på första sidan i sökmotorerna. I vissa fall där Google My Business visas kan klicksen på det organiska länkarna minska ganska mycket.
Google visar oftast 10 länkar på varje sida för det organiska resultatet. Ju högre upp man rankas desto mer trafik kommer man att få till sin webbplats. Flera studier har gjorts som bekräftar detta bland annat av Advanced Web Ranking.
Så här ser klicka igenom frekvensen ut från deras studie.
De webbplatser rankas först i det organiska sökresultatet har en genomsnittlig CTR (klicka-igenom-frekvens) på ca 30%. Med andra ord, som etta får man ungefär 30% av trafiken. Om man ligger tvåa får man ca. 15%, trea 10% och fyra 6%. De hemsidor som ligger i top 5 får sammanlagt ca. 65% av all trafik. Det är därför viktigt att försöka placera sin sajt i de första 5 positionerna för att maximera trafikvolymen till sin webbplats.
SEO eller Adwords
Många företagare undrar om man ska spendera pengar på annonser eller fokusera på SEO och komma högt i den naturliga listan. Studier har gjorts på detta och som visar att det är bäst att synas på så många ställen som möjligt i sökresultatet för att maximera antalet besök. En liten procent av de som klickat på dina annonser hade hittat din webbplats ändå. Läs mer här.
Summering
För de flest företag är det viktigt att synas högt på Google om man vill hitta fler kunder. Ju högre upp i sökresultatet man finns desto mer besökare får man till sin hemsida. Om man väljer att fokusera på både Adwords och SEO så får man mer trafik än om man bara väljer en av dessa taktiker.
Leave a Reply