Digital marknadsföring förknippas ofta med att driva mer trafik till sin webbplats. För LITE trafik beskrivs ofta som ett problem bland marknadsförare. Det som förmodligen kommer chocka dig är att du INTE HAR ett trafikproblem.
Du kan ha ett problem med din affärsmodell, dina säljare eller erbjudandet och kommunikationen med din målgrupp.
Men du HAR INTE ett trafikproblem.
Låt mig förklara…
Vad skulle du säga om du fick 100kr i vinst varje gång du fick en ny besökare till din webbplats?? Skulle du kunna driva besökare till den webbsidan?
Självklart skulle du kunna det. Du skulle kunna betala upp till 100kr för att få någon att besöka din sajt och ändå gå plus minus noll. I själva verket kommer du att kunna betala mer än 100kr per besökare till webbsidan när du verkligen förstår helheten med kundvärde optimering (KO).
“Han som kan betala mest för att skaffa sig en kund vinner.”
Jeff Bezos grundaren och VD:n till Amazon.com sa en gång (på ett ganska kaxigt vis i en varning till sina konkurrenter)
– Era marginaler är mina möjligheter.
Amazon säljer sina produkter med väldigt små vinstmarginaler. De vet att förvärva nya kunder och att sälja produkter till dem OFTARE är en vinnande strategi för dem.
Trafik är oftast inte det största problemet..
Google, Facebook, Pinterest, Twitter and LinkedIn är bara några exempel på företag som står på kö för att sälja dig mer trafik. Din SEO byrå vill sända dig mer trafik. Din Google Ads byrå väntar på att få ge dig fler besökare till din webbplats.
Trafik är mycket viktigt men bara steg 1 av flera för att generera fler leads eller ökad försäljning. Marknadsföring är som ett pussel där varje bit måste läggas i rätt ordning innan du kan få och se resultat.
Enskilda strategier är värdelösa om du inte jobbar med att förbättra hela processen.
Det är därför så många marknadsförare är frustrerade. De förstår inte hur de ska nå ut till nya kunder med rätt budskap och vid rätt tidpunkt. De har inget system att följa.
Jag kan lära dig hur du kan få mer trafik med content marketing, Facebook ads eller e-post marknadsföring men innan dess behöver du förstå systemet och kunders köpbeteenden. De köper nästan aldrig något efter första beröringspunkten med ett varumärke – enligt Google krävs det mellan 6-12 touch points.
Ingen trafikvolym i världen kan ge dig fler leads om du inte har en hemsida som är uppsatt korrekt med innehåll som skapar förtroende och ett erbjudande omvandlar besökare till leads. Du måste även ha process på plats för uppföljning för ingen kommer kontakta dig vid första besöket.
Det spelar ingen roll vilken trafikkälla du har valt, målet är att driva potentiella kunder genom kundvärde optimerings tratten. Du måste erbjuda en specifik målgrupp ett specifikt erbjudande vid rätt tidpunkt i köpprocessen.
Populära trafikkällor
- Email marketing
- Facebook Ads
- Banner Annonsering
- Content marketing
- Google Ads
- SEO
Din trafikstrategi (Om målet är att förvärva nya leads och kunder ) börjar och slutar med att driva besökare genom KO tratten.
Så här ser den nya digitala säljprocessen ut för B2B företag..
- Finding product market fit (din produkt/tjänst måste lösa ett specifikt problem för en specifik målgrupp)
- Message (budskap/kommunikation)
- Traffic (besökare till hemsidan/landningssidan)
- Assets (hemsida/landningssida)
- Killer Offer (erbjudande med låg tröskel som väcker intresse)
- Sales script (som tydligt förklarar problem/lösning och omvandlar leads till kunder)
Både marknad och säljavdelning måste ha ett nära samarbete för att implementera effektiva kampanjer för leadsgenerering. Trafik är mycket viktigt men bara en del av ekvationen.
Leave a Reply