De flesta som följer mig vet att marknadsföring är något jag brinner för och har jobbat med de senaste 9 åren. Det är en mycket intressant bransch som utvecklas ständigt och ofta till det bättre. Det kanske inte så många vet är att jag också sysslat med entrepreneurskap under en längre tid både inom e-handel, lead generation, affiliate och byråverksamhet. Vissa av mina ideer har varit mindre bra, ibland misslyckats medans andra har lyckats och gått mycket bra.
En av de viktigaste sakerna som tyvärr oftast glöms bort eller ignoreras är att fokusera på saker i verksamheten som verkligen påverkar intäkterna.
Vill du öka dina intäkter?
Detta är formulan för tillväxt.
L x K x M x f = T
Där…
- L = leads (kontaktförfrågningar, telefonsamtal, osv.)
- K = kunder
- M = marginaler
- f = frekvensen av köp (antal återkommande köp från samma kund)
Så här ser den ut..
Leads x Kunder x Marginaler x Frekvens = Tillväxtpotential
Om du dubblar en av dessa variabler (Leads, Kunder, Marginaler, Frekvens) så dubblar du dina intäkter. Dubblar du alla så ökar du dina intäkter 16 gånger om. Är detta möjligt? Kanske inte..
Kan du dubbla en eller två av dessa? Självklart..
Det finns alltså 4 sätt du kan öka din verksamhets intäkter.
- Öka antalet leads
- Öka antalet kunder
- Öka dina marginaler
- Öka frekvensen av antalet köp per kund
Ignorera en av dessa och du kommer att ha ett företag med minimal tillväxt.
För att öka dessa variabler krävs ofta olika typer av strategier och tillvägagångssätt som skiljer sig beroende på typ av verksamhet och bransch. Det är därför viktigt att ta fram en digital strategi som är anpassad för just din verksamhet.
Leave a Reply