Jag har analyserat ett hundratals Google Analytics konton de senaste 10 åren och det är väldigt många som inte är uppsatta på ett bra sätt. De är antingen felkonfigurerade eller så har de inte anpassats till organisationen utan man använder standardinställningar.
Detta medför att den data man får in inte är helt tillförlitlig och även svår att analysera.
Här kommer några vanliga misstag och tips på funktioner som kan göra det lättare att analysera din data.
1. Direkttrafik
Direkttrafik är som ett svart hål i din statistik. Om direkttrafiken överstiger 30% så är chansen stor att du får in trafik som egentligen tillhör en annan kanal men som hamnar under direkttrafik.
Den trafik som Google inte kan identifiera hamnar alltså ofta under direkttrafik (eller referral).
Det finns många orsaker till detta. Här är några exempel:
- Trafik från bokmärken
- Länk från mobil app
- Länk från PDF (eller andra) dokument
- Länk från messenger, video chatt,
- Länk från https till http
Det vanligaste misstaget är att man glömt använda UTM taggar. Försök att tagga alla länkar som som du delar eller lägger ut på nätet (UTM tagga aldrig länkar som du lägger upp på din egen sajt).
Med Google Campaign Builder kan du enkelt skapa UTM taggade länkar för alla dina behov.
Länk till Google Campaign URL Builder.
2. Referral trafik
Det är ofta man hittar data i referral rapporten som inte hör hemma där. Detta är mycket vanligt bland e-handlare. Om du ser exempel som dessa eller andra domäner som “mail” eller liknande så behöver du rensa upp i denna rapport.
- Payment.architrade.com
- Sat1.dibspayment.com
- PayPal.com
- Cards-eu.klarna.com
- Sofort.com
Om du ser referrals som dessa måste du exkludera dem så att de hamnar under rätt kanal i Google Analytics. Annars kan tex intäkter från Google Ads vara missvisande.
Du fixar detta enkelt genom att gå till “Admin” sektionen i Google Analytics och sedan till “Referral Exclusion List”.
När du lagt till dessa så kommer din statistik blir mer tillförlitlig.
3. Goal values (målvärde)
Det är många som glömmer att lägga till ett målvärde för alla mål man satt upp i Google Analytics. Fördelen med att använda målvärden är att du får en bättre insyn i värdet alla kanaler genererar. Alla mål är oftast inte lika mycket värda vilket ger en missvisande bild när man analyserar olika rapporter i Google Analytics. Tex, en bokning är oftast värd betydligt mer än en nedladdad katalog eller ett produktblad.
Med målvärden blir det även lättare att mäta hur bra innehållet på din sajt presterar genom ett värde som heter “page value”.
4. Brand vs Non-Brand
Som standard klumpar Google Analytics samman all betald annonsering under en kanal som heter “Paid Search”.
Genom att ändra standardinställningarna (default channel grouping) så kan man dela upp kanaler för att bättre kunna analysera statistiken.
Ett exempel på detta kan vara att dela upp sökningar på varumärket (brand) med andra generiska sökningar (non-brand). Varumärkestrafik konverterar oftast betydligt bättre och kan innehålla sökningar från befintliga kunder. Om man mäter dessa separat så blir det enklare att se hur effektivt man når ut till nya kunder. Man får även mer tillförlitlig data när det gäller konverteringsgrad och mycket annat.
Google har gjort det väldigt enkelt att dela upp brand och non-brand. I “Admin” under “Channel settings och “Manage brand terms” kan man lägga till sitt varumärke. Tänk på att lägga till lite olika variationer också.
När detta är gjort kommer dessa delas upp automatiskt. Man kan hitta den nya uppdelningen om man går till Acquisition -> All traffic -> Channels.
5. Bot (spam) trafik
Andel automatiskt genererad trafik av bots varierar beroende på bransch men är ofta mellan 20-50%. Detta skadar din data och gör statistiken mindre tillförlitlig.
Det finns lite olika saker man kan göra för att filtrera bort denna trafik i rapporterna. Den kanske enklaste lösningen är att konfigurera inställningar i GA vyn.
Denna funktion hittar man under i “Admin” under “Vy” och sedan “View settings”.
Om man bara säljer sina produkter eller tjänster i tex Sverige kan man ibland hitta bot trafik från andra länder. Man kan snabbt identifiera denna typ av trafik genom att titta på värden som mäter engagemang på hemsidan.
Om man får in ett stort antal besökare från tex Ryssland där besökarna spenderat 1 sekund på hemsidan så är det med största sannolikhet bot trafik. Denna trafik kan exkluderas med hjälp av ett filter i Google Analytics. Du kan läsa mer om hur man sätter upp ett nytt filter här.
Google har precis släppt Google Analytics 4. Detta är en ny generation av analysverktyg av Google med ett helt nytt interface och man kan använda det både för hemsidor och appar. Läs mer här.
Leave a Reply