Facebook annonsering kan vara kostsamt om det inte görs på rätt sätt. Nyckeln till framgång är att begränsa din målgrupp tills dina kampanjer blir lönsamma. Erfarna marknadsförare kan göra bra gissningar om vilka målgrupper som borde konvertera bäst, men i slutändan gäller det att testa sig fram så mycket det bara går. Att testa kampanjer, annonser och målgrupper kostar pengar och är inte hållbart för många mindre företag.
Här är ett trix som hjälper dig att hitta rätt målgrupp för din Facebook annonsering.
Lär känna din målgrupp
Facebook Graph Search är ett utmärkt verktyg för annonsörer att lära sig mer om vem deras fans är och vilka andra saker de gillar. Marknadsförare kan använda denna informationen till att forma sitt budskap och rikta sina kampanjer och annonser mot rätt målgrupp.
Här är några exempel på sökningar du kan göra för att lära dig mer om din målgrupp.
Pages liked by people who like…
Denna sökning kan också göras för två Facebook sidor: Pages liked by people who like (företag1) and (företag 2)
Favorite interests of people who like…
Groups joined by people who like…
Här är några till du kan testa:
- Pages liked by women who like…
- Pages liked by men over the age of 40 who live in Sweden and who like
- Favorite interests of women over the age of 40 who live in Sweden and who like…
Vet du om några andra som jag missat? Kommentera gärna så lägger jag till dom här på bloggen.
Leave a Reply