Företag som lyckas få in nya kunder löpande via marknadsföring på internet gör två saker mycket bra.
- De testar sig fram tills att de hittar rätt strategi som ger dem bra avkastning.
- De lägger sedan ner alla sina resurser på implementering och på att skala up dessa strategier.
Kommer du ihåg 80/20 regeln?
“Paretoprincipen är en empirisk regel enligt vilken 20 procent av orsakerna ofta står för 80 procent av verkan”
Det är alltså viktigt att fokusera på de 20% av din marknadsföring som verkligen gör skillnad i din verksamhet.
Du kanske undrar vad dessa 20% är?
Jag ska göra det enkelt för dig och ge dig några tips som jag lärt mig efter att ha hjälpt hundratals företag med just detta senaste 8 åren.
Allt du behöver göra är att avsätta lite tid varje vecka och börja implementera dessa tekniker.
1. Kopiera Adwords annonser och förbättra dina sidtitlar och meta beskrivningar
Det är ingen hemlighet att bra utformade sidtitlar och meta beskrivningar kan öka din CTR och därav trafik till hemsidan.
Du kan till och med sno trafik av konkurrenter som rankar högre än din sajt i det organiska sökresultatet.
Då återstår frågan, hur vet man vad folk vill klicka på?
Adwords är ett utmärkt sätt att ta reda på just detta. Googla det sökordet du vill optimera din sida för och gör en snabb analys av Adwords annonserna på förstasidan. De flesta annonser som kommer upp har split-testats många gånger om för att få en så hög klicka-igenom-frekvens som möjligt.
Om vi tar sökordet “hundmat” som exempel så kan du se följande annonser:
Skriv ner några viktiga punkter som du tror är intressant för nya kunder.
- Snabb leverans till dörren
- Fri frakt
- Stort utbud
- Låga priser osv.
Använd sedan detta i sidtiteln och meta beskrivningen för sidan som handlar om “hundmat”. Testa och mät din klicka-igenom-frekvens med Google Search Console.
2. Skicka länkkraft till sidor som rankas på sida 2 och 3 i Google
Om din sajt rankas på sida 2 eller 3 i det organiska sökresultatet så kan du lika gärna rankas på sidan 10. Med andra ord, man får väldigt liten del av trafiken efter sida 1 i Google.
Så hur kan man få upp dessa sidor på förstasidan i Google?
Börja med att hitta de sökorden som ligger på sidan 2 eller 3 i Google. Du kan hitta dessa i Google Search Console genom att klicka på “search traffic” och sedan på “search analytics”.
Fyll i rutan för positioner och du borde se en tabell som den nedan.
Ladda ner alla sökord med genomsnittlig placering mellan 11-30. Gör en sökning i Google för respektive sökord och skriv ner webbadressen till sidan på din sajt som kommer upp i sökresultatet.
Lägg sedan till interna länkar från andra undersidor på din sajt med hög relevans och auktoritet till undersidorna som du vill ranka högre.
För att hitta undersidor med hög relevans så kan du googla på site:dindomän.se +sökordet. Länka från några av sidorna som dyker upp på position 2-8 till den sidan du vill trycka upp i sökresultatet.
För att hitta undersidor med hög auktoritet som du kan länka ifrån så kan du använda ett verktyg som Majestic.com eller Ahrefs.com.
3. Bygg ut sidor med mer optimerat innehåll
Google tenderar att ranka sidor högre när de har rätt mängd innehåll och innehåll som täcker av ett helt område. Ta fram 5 av dina viktigaste sökord och dess undersidor. Kolla sedan igenom sajterna som rankas i top 5 för respektive sökord och skriv ner hur många ord de har på sin sida. Du kan checka antalet ord på en sida med detta verktyg från SEObook.com.
Om alla i top 5 har runt 800 ord på sin sida så bör du se till att du också har det. Detta kommer öka dina chanser att ranka högt.
Det du också måste göra är att se till att din sida har tillräckligt med bra innehåll som täcker hela sidans ämne. Wikipedia är en utmärkt sajt som du kan använda för att hitta innehåll som är relevant för ett ämne.
Besök www.sv.wikipedia.org och gör en sökning med ditt sökord.
Kolla igenom sektioner på Wikipedia som “se även” och “källor”.
Bygg sedan ut din sida med mer relevant innehåll. Du kan också använda ett verktyg som Answer The Public för att hitta fler sökord att använda i texten.
Leave a Reply