LinkedIn är där Facebook var för 5-10 år sedan när man kunde få gratis exponering utan att spendera pengar på annonsering. LinkedIn’s algoritm är mycket mer generös när det gäller organisk exponering vilket gör att innehåll som laddas upp ses av fler personer än på många andra plattformar. Tänk dock på att du oftast får mer exponering om du lägger upp innehållet på din privata profil än på en företagssida.
1. Rörligt material
Du får även fler visningar om du lägger upp rörligt material istället för bilder med text och en länk. LinkedIn föredrar att deras besökare konsumerar innehållet på deras sajt och inte klickar sig vidare till andra hemsidor. Ju längre de kan få sina besökare att stanna på Linkedin.com desto mer pengar tjänar de på annonsintäkter.
Att tänka på
- Ladda upp korta videos (30-90 sek)
- Undvik reklamvideos eller presentationsvideos om företaget
- Använd undertexter (de flesta tittar på videos utan ljud)
- Fånga tittarnas intresse direkt (första 3 sekunderna)
- Marknadsför video för ännu mer exponering (video ads)
2. Sales Navigator
Sales Navigator är LinkedIn’s egna verktyg för användare som jobbar med försäljning och leadsgenerering. Med denna betalda tjänst kan man enklare filtrera bland användare och hantera listor vid prospektering. Man får även fler alternativ när det gäller utskick av meddelanden till andra- och tredjepartskontakter. Det gäller dock att man gör det på rätt sätt när man kontaktar nya prospekts på LinkedIn. Alltför “säljande” budskap fungerar dåligt på denna plattform.
Att tänka på
- Optimera din privata LinkedIn profil (ska inte vara utformat som ett CV)
- Bygg ditt nätverk dagligen
- Lägg till nya leads löpande i dina prospektlistor
- Skicka egna meddelandeförfrågningar (använd inte Linkedin’s standardmeddelande)
- Skapa kontakter först sen skicka ut meddelande
- Utforma meddelanden som skapar en konversation (inte säljiga)
- Följ alltid upp
3. LinkedIn Ads
LinkedIn’s annonsplattform har blivit betydligt bättre senaste tre åren. Man kan bland annat rikta sina annonser mer effektivt nu eftersom de lagt till fler målgrupper, kampanjmål och annonstyper.
Kampanjmål
När du sätter upp en ny kampanj på LinkedIn så är kampanjmål det första du måste välja (kan inte ändras efter att kampanjen lanserats).
Inriktning
Det finns en mängd olika alternativ att välja på för inriktning av annonser. T.ex geografisk plats, jobb titel, företagsstorlek, bransch osv.
Annonstyper
Det finns ett gäng olika annonstyper att välja på beroende på vilket kampanjmål du valt i steg ett. Om du är osäker på vilken som passar din kampanj så är “single image ad” oftast ett bra alternativ.
Budgivning
Kostnad per klick brukar vara betydligt högre på LinkedIn jämfört med andra plattformar som Facebook och Google. För att undvika att betala alltför mycket per klick kan man välja att manuellt ställa in buden istället för att låta LinkedIn ta hand om det. Detta brukar oftast generera billigare klicks och bättre resultat.
Att tänka på
- Kampanjmål “lead generation” brukar fungera bäst om man vill få in fler leads via LinkedIn
- Säljande annonser med länk till sida där man avslutar ett köp brukar fungera dåligt. Marknadsför istället en lead magnet av något slag för att komma i kontakt med fler prospekts.
- Välj inte för liten eller för stor målgrupp när du riktar in dina annonser. Oftast brukar 15k-50k fungera bra.
- Ställ in buden manuellt i alla fall till en början. Sätt ett maxtak på 30kr per klick och vänta några dagar för att se hur många klicks som kommer in. Är nivån för låg så höj med 10kr i taget.
- A/B testa nya annonser löpande för bästa resultat.
- Får du inte de resultat du hade hoppats på? Då är det oftast erbjudandet i kombination med annonsen som är problemet. Skapa nya och testa igen.
Kontakta mig idag så kan vi prata mer om din verksamhet och vilka möjligheter som finns för just dig.
Fyll i formuläret nedan så hör jag av mig så snabbt som möjligt.
[optin_box style=”11″ width=”600″ alignment=”center” email_default=”Email address” email_order=”2″ integration_type=”email” double_optin=”Y” email_address=”david@davidhallstrom.se” redirect_url=”https://davidhallstrom.se/thank-page-general/” name_default=”Namn” name_order=”1″ name_required=”Y” extra_field_1=”Telefon” extra_field_1_order=”3″ extra_field_1_required=”Y” opm_packages=””][optin_box_field name=”headline”]Jobba med mig och få fler kunder inom 30 dagar[/optin_box_field][optin_box_field name=”paragraph”]PHA+PGltZyBjbGFzcz0iYWxpZ25jZW50ZXIgc2l6ZS1mdWxsIHdwLWltYWdlLTE0NDkiIHNyYz0iaHR0cDovL2RhdmlkaGFsbHN0cm9tLnNlL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDE3LzAzL3NjcmVlbnNob3RfMTI1Ny5qcGciIGFsdD0iIiB3aWR0aD0iMTg0IiBoZWlnaHQ9IjE5MSIvPjwvcD4KPHA+PHNwYW4gc3R5bGU9ImNvbG9yOiAjZmY2NjAwOyI+PHN0cm9uZz5Ta2lja2EgaW4gZGluIGludHJlc3NlYW5tw6RsYW4gbmVkYW48L3N0cm9uZz48L3NwYW4+PC9wPgo=[/optin_box_field][optin_box_field name=”privacy”][/optin_box_field][optin_box_field name=”top_color”]undefined[/optin_box_field][optin_box_button type=”0″]Ja, jag vill ha fler kunder[/optin_box_button] [/optin_box]
Leave a Reply