Först ut var Open AI med att presentera sin nya chattrobot eller virtuella assistent vid namn Chat GPT.
För någon vecka sedan lanserade Microsoft sin nya kraftfulla Chat GPT-drivna version av Bing. Läs mer bing.com . Samtidigt har Google förhandsvisat sin utmanare Bard, som ska ta upp kampen med de andra AI-tjänsterna.
I det här inlägget tar jag upp lite av vad som hänt den senaste tiden inom AI, vad Google själva säger om AI-genererat innehåll och hur det påverkar SEO arbetet. Det finns några viktiga saker man bör tänka på och undvika för att inte bli straffad av Google. Det finns också en del brister och problem med AI genererat innehåll.
Vad är AI?
AI står för Artificial Intelligence och är en samling tekniker och metoder, maskinintelligens som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens som tex. förstå, lära, besluta, lösa problem och interagera med människor. Dess mångsidighet och potential att lösa komplexa problem gör det till ett av de mest spännande teknikområdena idag.
Vad är Chat GPT?
Det är en chatbotteknik utvecklad av Open.AI,” Generative-Pretrained-Transformer”. Den är tränad med en avancerad maskininlärningsalgoritm som kan skapa texter, simulera tal med en person på olika språk, översätta tal, besvara faktafrågor mm.
Vad säger Google om AI genererat innehåll när det gäller SEO?
Google var snabbt ute och uppdaterade sin Policy!
Här belyser jag de viktigaste punkterna som Google lyfter fram i sin policy när det gäller AI genererat innehåll:
- Google belönar och prioriterar innehåll av hög kvalitet oavsett om det är framtaget av människor eller genom AI.
- Google ger råd till utgivare, publicister och skribenter att producera innehåll som är till hjälp för människor i första hand och som uppvisar en hög grad av expertis, erfarenhet, auktoritet och trovärdighet. ( E-E-A-T).
Du kan läsa mer om deras koncept E-E-A-T på Googles hjälp sida (), ”Creating helpful, reliable, people-first content” Läs mer, här uppmanar man skribenter att tänka på ” Vem, Hur och Varför” när det handlar om hur innehåll är producerat.
Vem: syftar på vem som har skrivit innehållet. Här kan man ge en bakgrundsinformation om författaren.
Hur: Handlar om vilken metod som användes för att skapa innehållet. Det kan vara till hjälp för läsaren om man vet att AI varit inblandad. Google vill gärna att man talar om varför det användes att man uppvisar transparens.
Varför: refererar till syftet varför man skapat innehållet, vilket bör vara för att hjälpa människor snarare än att manipulera sök rankingen.
Om du utvärderar ditt innehåll enligt den här principen oavsett om du använt AI eller inte kommer det att hjälpa dig att hålla rätt kurs för vad Google belönar och inte.
3. Google varnar för att använda automatiserat innehåll, AI enbart i syfte att manipulera ranking i sökresultaten vilket är ett brott mot Googles spam Policy. Man har under alla år kämpat för att motverka spam genom sitt SpamBrain System och det kommer att fortsätta oavsett hur Spam är producerat.
Därmed inte sagt att man anser att allt AI genererat innehåll är spam. Man menar att AI på ett kraftfullt sätt kan ge uttryck för nya nivåer av kreativitet och att vara ett värdefullt verktyg för att hjälpa människor att skapa bra innehåll till webben.
Hur kan man använda AI genererat innehåll i SEO arbetet?
AI genererat innehåll kan vara till stor hjälp och ett användbart verktyg som på flera sätt kan stärka SEO arbetet och förbättra din webbplats rankning genom att skapa unikt och relevant innehåll. Här ger vi några exempel:
- Identifiera möjligheter: Att bestämma rätt ämne och förse det med innehåll är ofta mera vetenskap än konst. AI kan identifiera trender i din bransch peka ut konkurrens gap på marknaden för att producera de mest relevanta och effektiva ämnen att rikta in sig på med ditt innehåll.
- Blogginlägg: AI kan hjälpa till att generera unika och optimerade Blogginlägg, välja ut relevanta sökord, skriva rubriker, metabeskrivningar och skapa innehåll som är intressant och relevant för din målgrupp.
- Produktbeskrivningar: Du kan använda AI teknik för att skriva unika, relevanta och optimerade produktbeskrivningar till din webbutik. Du kan också göra så att dom blir informativa och tilltalande för dina kunder.
- Besvara olika frågeställningar: Om du har frekventa och ofta inkommande frågeställningar till din webbplats kan du med hjälp av AI ta fram svar som är relevanta för din målgrupp. Tex en chattbot på sid support sida.
- Automatiskt generera unikt och relevant innehåll till din webbplats baserat på en mängd regler och data.
- Uppdatera innehåll: Många Innehållssidor blir snabbt glömda efter publicering, då kan dynamisk och optimerad länkning som görs med hjälp av AI förse moget innehåll med länkkraft för att hjälpa nya sidor att ranka snabbare.
Om du gör detta regelbundet kan det hjälpa till att hålla din webbplats uppdaterad och aktuell.
- Automatisera skapandet av meta-beskrivningar, det spar tid och hjälper till att säkerställa att beskrivningarna av dina sidor är användbara både för sökmotorer och användare.
5 viktiga saker att tänka på
- AI genererat innehåll bör inte användas som ersättning för innehåll som är framtaget av människor. Det är fortfarande nödvändigt med mänskligt handhavande och insyn för att säkerställa att innehållet är av hög kvalitet, korrekt och unikt.
- Det är viktigt att tänka på att AI inte kan ersätta mänsklig SEO- strategi och SEO-arbete men det kan vara ett bra och användbart verktyg. För att undvika en negativ påverkan på SEO är det är viktigt att AI används tillsammans med mänsklig expertis och erfarenhet.
- Korrekt användning av AI genererat innehåll är tillåtet när det uppfyller Googles policy. Men om det bryter mot Googles spam-policy som klart uttrycker att det inte får ha som syfte att manipulera sök rankingen då straffas man. Google använder verktyg som spambrain System för att identifiera spam innehåll oavsett hur det har producerats.
- Om Googles algoritmer upptäcker AI genererat innehåll som inte är relevant och korrekt på en webbplats kan rankingen sänkas i sökresultaten.
- Tänk på att Google fortfarande prioriterar användarupplevelsen och AI klarar inte av att skapa lika kreativt innehåll som människor i alla situationer. För att uppnå bästa möjliga resultat bör man kombinera AI med mänskligt handhavande i processen.
Vilka är då problemen med AI genererat innehåll?
Här belyser jag några:
- Det saknar nyans och brister i kreativitet. Vissa saker som uttrycka en känsla och tonalitet kan bara människor lägga till en text. Begränsad förståelse och ton i ett innehåll.
- Felaktigheter och partiskhet: AI modeller ärbara så bra som den data som matas in i den.
- Immateriella rättigheter: Oklarheter om vem som äger AI genererat innehåll, Copyright, upphovsrätt kan vara komplicerade juridiska frågor.
- Etiskt ansvar: Många oroar sig för vad som kommer att hända med jobb där människor arbetar med att skriva innehåll när maskiner börjar ta över processen
Sammanfattning
I dagsläget handlar AI genererat innehåll mest om sådant som förbättrad sökfunktion, ta fram bättre och mer relevant innehåll snabbare och bättre optimering. Men det behövs fortfarande människor som måste ge förutsättningarna till sökmotorerna och mata in vad man vill ha svar på. Många i branschen anser att teknikskiftet mot AI driver på viktiga optimeringsmöjligheter men för att kunna utnyttja de här snabba förändringarna kommer vi nog att få se ett skifte till mer automatisering inom SEO arbetet i framtiden, man kommer troligtvis att ägna ännu mer tid till analys och strategiarbete.
Microsofts CEO Satya Nadella belyste vikten av hur deras nya chattfunktion som tillåter användare att interagera med Bing på ett naturligt språk kommer att revolutionera sättet som människor interagerar med sökmotorer.
”I think this technology is going to reshape pretty much every software category.” The race starts today,” and Microsoft is going to move and move fast” – Says Nadella.
Frågan är bara hur fort? Microsoft har meddelat att de kommer med en ny 4.e version som skall vara ännu bättre. Det finns inte något officiellt lanseringsdatum ännu men det ryktas om någon gång under 2023.
Kvalitén på innehåll kommer höjas över lag med den nya AI-tekniken vilket medför en ökad konkurrens i sökresultaten. Om du inte har en strategi och process kring innehållsarbetet under 2023 så är det dags att sätta i gång.
Om du vill ha hjälp med SEO optimerat innehåll kan du kontakta mig genom att fylla i formuläret här
Leave a Reply