Digital marknadsföring förknippas ofta med att driva mer trafik till en webbplats. För LITE trafik beskrivs ofta som ett problem bland företagare och marknadsförare. Det som förmodligen kommer chocka dig är att du INTE HAR ett trafikproblem.
Du kan ha ett problem med din affärsmodel, med dina erbjudanden eller ett problem med att mäta resultaten på rätt sätt.
Men du HAR INTE ett trafikproblem.
Låt mig förklara…
Vad skulle du säga om du fick 100kr i vinst varje gång du fick en ny besökare till din webbplats?? Skulle du kunna driva besökare till din hemsida?
Ja, det är klart du skulle kunna det. Du skulle kunna betala upp till 100kr för att få någon att besöka din sajt och ändå gå plus minus noll.
“Han som kan betala mest pengar för att skaffa sig en kund vinner.”
Jeff Bezos grundaren och VD:n till Amazon.com sa en gång (på ett ganska kaxigt vis i en varning till sina konkurrenter)
– Era marginaler är mina möjligheter.
Om du ser till att extrahera det maximala värdet från den trafik du får kan du till och med betala mer än 100kr per besökare.
Kom ihåg!
Det finns bara tre sätt att öka ett företags omsättning.
- Öka antalet kunder
- Öka storleken på varje försäljning du gör
- Öka antalet gånger dina kunder köper av dig
Amazon säljer sina produkter med väldigt små vinstmarginaler. De vet att förvärva nya kunder och sälja dem produkter OFTARE är en vinnande strategi.
Vad kan du göra för att maximera värdet av en kund i din verksamhet?
Trafik är inte ett problem
Google, Facebook, Pinterest, Twitter and LinkedIn är bara några exempel på företag som star på kö för att sälja dig mer trafik. Din SEO byrå vill sända dig mer trafik. Din Pay-Per-Click byrå bara väntar på att få ge dig fler besökare till din webbplats.
Du enda du behöver veta är
- Hur man MÄTER värdet på trafiken
- Hur man EXTRAHERAR det maximala värdet från trafiken
Taktiker är nästintill värdelöst om du inte förstår hur du ska få ut maximalt med avkastning från nya och existerande kunder. Varje företag bör ha en strategi med mål att uppnå detta.
Jag kan lära dig hur du kan få mer trafik med taktiker som SEO, Google ads, Facebook ads eller e-postmarknadsföring men innan dess behöver du ha en optimerad säljtunnel på plats som driver in nya kunder, maximerar transaktions värdet och som följer upp med existerande kunder.
Effektiviteten av din säljtunnel mäts genom att räkna ut en kunds Life Time Value (LTV) – eller livstidsvärde som vi kallar det på svenska.
Det spelar ingen roll vilken trafikkälla du har valt, målet är att driva potentiella kunder genom din säljtunnel.
Bli ett proffs på den trafikkällan du valt. Håll dig fokuserad på den trafikkällan och när du har bemästrat den, bara då kan du lägga till en andra och en tredje trafikkälla.
Här är några exempel på trafikkällor
- E-post marknadsföring
- Marknadsföring på sociala medier (Facebook/Twitter/YouTube ads, etc)
- Annonsering på Google, Bing & Yahoo
- Blogging
- Remarketing
- Sökmotoroptimering (SEO)
Din trafikstrategi (om målet är att förvärva nya kunder ) börjar och slutar med att driva besökare genom din säljtunnel. Självklart kan vissa trafikkällor fungera bättre för vissa företag men oftast är det inte det som är problemet..
Vad är dina erfarenheter av att driva trafik och maximera kunders livstidsvärde? Kommentera gärna nedan.
Leave a Reply