Vi får ofta in två olika typer av kunder som behöver hjälp med Google Ads.
- De har jobbat med en eller flera byråer förut
- De har tagit hand om Google Ads kontot internt
När de kontaktar oss hör vi ofta samma sak. – Det gick ok i början eller under en viss tid men sen har det bara rullat på utan några större förbättringar. Ibland så har man även tappat kunder och intäkter pga av olika orsaker.
Det är lätt att bli hemmablind när man jobbat med ett konto under en längre tid. Man tänker i samma banor och testar inte nya saker i den takt man borde.
Så hur vänder man ett konto eller tar annonseringen till en ny nivå?
Det skiljer ofta från fall till fall. Det finns en mängd olika faktorer, vissa kopplat till Google Ads och vissa som har med andra saker att göra. Tex, hemsida, konverteringsgrad men även prissättning, konkurrenter osv.
Här kommer ett exempel från en kund vi jobbat med i lite över 4 månader. Nedan kan du se några av alla sakerna vi ändrade i kontot som gjorde att lönsamheten (ROAS) ökade från 301% till 611% på 4 månader.
Min förhoppning är att detta kan hjälpa andra annonsörer.
1. Kontostruktur
Det är mycket debatt om vilken kontostruktur som presterar bäst. SKAG har varit en väldigt populär strategi senaste 5 åren. Med SKAG så delar man upp sökord i väldigt relevanta annonsgrupper. Vissa föredrar att gå ett steg längre och skapa annonsgrupper för olika matchningstyper också.
SKAG fungerar fortfarande till viss del. Problemet är att man sprider ut all den data man får in på ett alltför stort antal annonsgrupper. Oftast medför detta att man inte får in tillräckligt med data för att kunna dra några tillförlitliga slutsatser. Man gör det också svårare för Googles algoritm eftersom den ofta får för lite data att jobba med.
Det vi har sett fungera bäst just nu är att använda lite bredare annonsgrupper som inte bara innehåller super relevanta sökord. Det man dock måste hålla koll på då är kvalitetsresultatet. Om kvalitetsresultatet sjunker för lågt bryter vi ut sökorden och ger dem egna annonsgrupper.
Det är egentligen detta upplägget som Google föredrar om man tänker efter. Om kvalitetsresultatet är lågt är det ett tecken på att sökord –>annons–>landningssida inte är tillräckligt relevant.
Ett lågt kvalitetsresultat gör att man betalar överpriser för klicks vilket påverkar CPC, CPA och ROAS.
2. Kampanjtyper
Vi lade till följande kampanjtyper i kontot.
- DSA
- DSA Remarketing
- RSLA
- Remarketing Display
- Remarketing produktannonser (GS)
3. Kampanjinställningar
Vi har märkt att följande inställningar ofta fungerar bäst i alla fall i en nyare kampanj.
- Platser – lägg inte bara till det land du riktar dig emot utan lägg alltid till de största städerna också. När man gör detta kan man sedan justera bud för specifika områden vilket är viktigt för att maximera lönsamheten.
- Språk – vi har testat oss fram och sett att det språk som talas i det land du riktar dig emot oftast ger bäst resultat. Det finns vissa undantag då man vill använda “alla språk” men det är sällan en bra ide.
- När det gäller nätverk så börja med att inkludera sökpartners. Om det underpresterar efter 1-3 mån så ta bort det.
- Budgivning – detta är mycket mer komplicerat och kräver ett eget inlägg men om man skapar en ny kampanj börja alltid med Manual CPC eller maximera klicks. När man fått in mer konverteringsdata kan man sedan byta budstrategi.
4. Textannonser
Dessa förbättringar gjorde vi när det gäller annonserna.
- Lyfte fram viktiga selling points i annonser. Vi la även till en uppmaning (CTA) i rubrik 3.
- Pausade alla annonser som underpresterat i varje annonsgrupp. Titta i första hand på konverteringsgrad och kostnad per konvertering sedan CTR.
- Många annonstillägg följde inte rätt struktur. Tex beskrivningstillägget användes för att lyfta fram enskilda produkter.
- Ändrade så att bara 2-3 annonser split testades i varje annonsgrupp. Jag vet att Google rekommenderar att man lägger till massa annonser. Problemet med detta är att det blir svårt att veta vilka ändringar som fungerar och all data sprids oftast på för stort antal annonser. Det är bättre att testa få antal ads och sedan göra fler ändringar under kortare tid.
- Google optimerar inte alltid annonser på ett bra sätt. Ibland så föredrar Google att visa annonser med hög CTR fast andra annonser har en bättre konverteringsgrad. Egentligen inte så konstigt eftersom Google tjänar pengar på klicks inte konverteringar. Vi använder därför ofta inställningen “växla annonser på obestämd tid”.
5. Google Shopping
- Skapade nya annonsgrupper för att dela upp flödet och ge oss mer kontroll. Vi anpassade sedan bud beroende på lönsamhet/marginaler.
- Ändrade budstrategi till maximera klicks. Kom ihåg att detta kommer nödvändigtvis inte fungera lika bra i andra kontot/branscher. Det gäller att testa sig fram.
- Exkluderade produkter som genererade låga ordervärden
- Optimerade produktflödets titlar och beskrivningar (viktigt!). Du kan se vad folk söker på i rapporten söktermer, Google Keyword Planner och tex i Google Analytics.
- Bilder – för Google Shopping är det oftast bilden som har störst påverkan på klicka-igenom-frekvensen (CTR). Det är därför viktigt att testa olika bilder, gärna de som sticker ut lite jämfört med konkurrerande annonser i sökresultatet.
- Aktiverade dynamiska produktannonser
- Optimerade bud för “best sellers” och enheter
Thats it i stora drag…
Resultat av dessa ändringar kan ni se nedan.
Hoppas detta kan vara till hjälp för någon där ute som har idé torka 🙂
Om du känner att dina resultat har stagnerat eller du om du känner att du inte får den hjälp du behöver så kanske jag kan hjälpa dig om förutsättningarna är rätt.
Fyll i formuläret nedan så hör jag av mig så snabbt som möjligt.
[optin_box style=”11″ width=”600″ alignment=”center” email_default=”Email address” email_order=”2″ integration_type=”email” double_optin=”Y” email_address=”david@davidhallstrom.se” redirect_url=”https://davidhallstrom.se/thank-page-general/” name_default=”Namn” name_order=”1″ name_required=”Y” extra_field_1=”Telefon” extra_field_1_order=”3″ extra_field_1_required=”Y” opm_packages=””][optin_box_field name=”headline”]Jobba med mig och få fler kunder inom 30 dagar[/optin_box_field][optin_box_field name=”paragraph”]PHA+PGltZyBjbGFzcz0iYWxpZ25jZW50ZXIgc2l6ZS1mdWxsIHdwLWltYWdlLTE0NDkiIHNyYz0iaHR0cDovL2RhdmlkaGFsbHN0cm9tLnNlL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDE3LzAzL3NjcmVlbnNob3RfMTI1Ny5qcGciIGFsdD0iIiB3aWR0aD0iMTg0IiBoZWlnaHQ9IjE5MSIvPjwvcD4KPHA+PHNwYW4gc3R5bGU9ImNvbG9yOiAjZmY2NjAwOyI+PHN0cm9uZz5Ta2lja2EgaW4gZGluIGludHJlc3NlYW5tw6RsYW4gbmVkYW48L3N0cm9uZz48L3NwYW4+PC9wPgo=[/optin_box_field][optin_box_field name=”privacy”][/optin_box_field][optin_box_field name=”top_color”]undefined[/optin_box_field][optin_box_button type=”0″]Ja, jag vill ha fler kunder[/optin_box_button] [/optin_box]
Leave a Reply