Vi lever i en tid där nya kanaler och lösningar dyker upp kontinuerligt och utan förvarning. Det som var en självklarhet för några månader sedan kan vara ett minne blått och ersatt av någonting annat idag. Dagens digitala marknadsförare jagar ständigt den senaste informationen, trenden, eller programmet för att öka sin konkurrenskraft på marknaden. Byråer som erbjuder tjänster inom marknadsföring jagar hellre priser för “bästa byrån” inom sitt område än att tillfredsställa sina kunders behov.
Det är lätt att vi glömmer vissa principer inom marknadsföring som fungerar lika bra nu som för 100 år sedan. En av de största misstagen som jag sett bland dagens marknadsförare är att man fokuserar för lite på vad som sägs och istället på när det sägs. Man försöker få ut sitt budskap till så många som möjligt genom annonsering, sociala medier, e-post osv. fastän det finns brister i ens kommunikation. Budskapet man sänder ut är ofta irrelevant gentemot kund vilket gör deras marknadsföring ineffektiv och nästintill verkningslös.
Att göra affärer är ganska enkelt…
Vi får betalt för att flytta folk från ett “före” scenario till ett önskat “efter” scenario.
När kunderna befinner sig i ett “före” scenario är de inte nöjda av olika anledningar. De kan känna sig uttråkade, rädda, olyckliga osv.
I “efter” scenariot – är livet bättre. De har ingen smärta, de är underhållna och inte rädda för vad som besvärade dem innan.
Personer och företag köper inte produkter eller tjänster…
De köper resultat. De köper tillgång till “efter” scenariot.
Ett riktigt bra erbjudande kommer få kunden att vilja ha “efter” scenariot och riktigt bra marknadsföring förklarar helt enkelt övergången från “före” till det efterlängtade “efter” scenariot.
De flesta företagen misslyckas med att maximera försäljningen av sin produkt eller tjänst pga att…
- De inte lyckas erbjuda det önskade “efter” scenariot (Erbjudandet var inte tillräckligt bra)
- De misslyckas att förklara flytten tillräckligt väl från “före” till “efter” (Deras marknadsföring var inte bra nog)
En oerfaren marknadsförare tänker på vad en kund kommer att Få om de köper ens produkt eller tjänst. En framgångsrik marknadsförare framhäver hur kunden kommer KÄNNA SIG, hur deras GENOMSNITTLIGA DAG kommer att förändras och hur deras situation kommer att ändras till det bättre om de köper ens produkt eller tjänst.
Hur mycket kan du ta betalt?
Vad är avståndet mellan “före” och “efter” scenariot?
Detta avståndet är det vi kallar för VÄRDE
Vill du ta betalt mera för dina produkter och tjänster?
Då ska du skapa ett större avstånd mellan “före” och “efter” scenariot genom att antingen:
- Skapa en bättre produkt eller tjänst (ett bättre erbjudande)
- Förklara flytten från “före” till “efter” på ett bättre och tydligare sätt (bättre marknadsföring).
Att slipa på sin kommunikation är något vi marknadsförare borde jobba med löpande.
Lämna gärna en kommentar nedan om du har några synpunkter.
Leave a Reply