Här är en checklista som du kan använda för att optimera din Google My Business sida. Denna process är mycket effektiv så följ den till punkt och pricka.
1. Förberedelser
- Sökordsanalys – Google sökordsplaneraren
- Se vilka sökord som visar Google My Business länkar.
2. Skapa GMB Konto
- Skapa ny gmail address
- Välj ”storefront” om ditt företag har en address som kunder kan besöka
- ”Service areas” om du inte har kunder som besöker ditt kontor
- Checka addressen i GMB för att se vad Google tycker att din address ska vara
3. Optimera GMB sidan
- Välj kategorier med hög sökvolym
- Fyll i alla kategorier
- Beskrivningen – Länka till YouTube, Facebook, Blogger (social data hub partners). 3-4 länkar totalt.
- Ladda upp minst 15 bilder på arbetsplatsen, personal och dina tjänster
- Geo-tagga bilder med ett program som Picasa (longitud, latitude)
- Lägg till Nap information till bilder
- Skicka in och vänta på brev med kod från Google
4. Webbplats
- Se till att din webbplats är optimerad på samma sätt som GMB
- Lägg till Schema markup eller JSON LD. Testa Schema markup här: https://developers.google.com/structured-data/testing-tool/
- Checka vilka citations som redan finns här: https://www.fiverr.com/xoziggieox/give-you-a-detailed-report-of-what-local-citations-your-competitors-are-using?funnel=4806fb71-5b33-4318-a3ef-31d2b796053b
- Bygg citations på externa sajter. Se till att de ser ut exakt som på din webbplats.
- Hitta nya webbplatser för citation bygge genom att analysera konkurrenters länkprofiler. Detta görs enklast med ett program som Majesticseo eller Ahrefs.
- Om ditt företag har flera adresser så ska varje GMB sida ha en egen sida med information på din webbplats. Lägg inte till site-wide Schema markup utan använd landningsidorna.
5. Om det är hög konkurrens i din branch
- Boosta dina citations med länkar från externa webbpatser (inte spam)
- Använd IFTTT nätverk
- Bygg sakta PBN länkar till din GMB sida.
Skaffa så många recensioner du kan från kunder
Lämna gärna en kommentar om du gillade detta blogg inlägg.
Leave a Reply